Ghidaj smart pentru nevăzători în zona Liceului Teoretic Special IRIS

Program: „IMPULS ÎN COMUNITATE”

Proiect: „Smart City . Ghidaj Smart pentru nevăzători”


SCOPUL ŞI OBIECTIVELE PROIECTULUI

Proiectul are ca și scop creșterea încrederii copiilor și tinerilor nevăzători care învață la Liceul Special Iris din Timișoara și a familiilor acestora cu privire la posibilitatea de deplasare în mod independent în spațiul public, începând cu zona de proximitate a unității de învățământ, cu ajutorul de tehnologii asistive.

Obiectivele pe care și le propune asociația sunt:

– Crearea unei rute accesibilizate pentru persoane nevăzătoare de circa 350 m între stațiile de transport în comun „Martir Ioan Stanciu” și Liceul Special Iris din Timișoara dotate cu dispozitive de ghidaj conectate cu telefoane smart.

– Formarea experiențială a unui număr de minim 30 de copii și tineri nevăzători pentru deplasare independentă în spațiul public, folosind bastonul alb și tehnologii asistive.
-Promovarea drepturilor copiilor și tinerilor cu deficiențe vizuale și a familiilor acestora;
-Preocuparea pentru îmbunătățirea activității educative și recreative a copiilor cu deficiențe de vedere și asociate, precum și pentru dezvoltarea rețelei de servicii directe și complementare;
-Implicarea prin parteneriate locale a copiilor cu deficiențe vizuale și a familiilor acestora în viața comunității;
-Inițierea și implicarea ca partener în proiecte ce vizează promovarea unui stil de viață sănătos, modernizarea actului educațional, creșterea nivelului de trai a copiilor/tinerilor cu CES și a familiilor acestora.

DESPRE PROIECT

Elevii Liceului Special Iris din Timișoara sunt încurajați
să deprindă abilități de viață independentă însă deplasarea prin oraș rămâne foarte riscantă în lipsa unui spațiu adaptat pentru nevoile persoanelor nevăzătoare. Din acest motiv, Asociația pentru Sprijinirea Copiilor și Tinerilor Ambliopi și Nevăzători Iris (ASCTAN) dorește să desfășoare în perioada 1 iunie – 30 oct 2022 un proiect
de accesibilizare cu mijloace „smart” a zonei din vecinătatea Liceului Special Iris și curtea interioară acestuia.
Activitățile vor fi :

(1) proiectare incluzivă cu participarea comunității de adulți și tineri nevăzători cu experiență în deplasarea independentă în spațiul urban;

(2) achiziție, programare ghidaj audio și montaj pentru un număr de 51 de dispozitive de ghidaj;

(3) activități experiențiale în grupuri mixte de copii nevăzători și copii tipici pentru
explorarea mediului, realizarea de hărți tactile și orientare independentă în spațiu; (4) Promovare mass-media a proiectului în vederea extinderii sistemului în mai multe zone din orașul Timișoara. Beneficiarii direcți sunt cei 171 de elevi cu deficienta de vedere de la Liceul Teoretic Special IRIS, Timișoara, din care 30 sunt nevăzători.
Beneficiarii indirecți sunt familiile acestora și comunitatea mai largă de nevăzători din oraș.